måndag 10 januari 2011

Roar mig.

Ja, jag roar mig med att fixa till ufon och sy i storlekslappar. Jag har tyvärr inte orkat lägga något tålamod på sura overlockmaskinen. Den får stå och muttra för sig själv idag, så får gamla Bettan lite uppmärksamhet istället.

Ett par byxor till Bus har fått bli klara. De har legat i ufolådan, håll i er nu, sedan nyårshelgen, förra året! Det råkade nämligen bli så att jag sydde grensömmar och bensömmar med trasig nål (utan att jag visste om det såklart, vem syr med trasig nål medvetet?), och jag tyckte då att det var alldeles för trist att göra om det, så de hamnade bara i lådan. Nu äntligen hade jag ju lite tid över och skulle klippa och sy om dem. Tänkte jag. Men så upptäckte jag att jag ju redan fixat sömmarna! Så de stackarna har legat i den där lådan nästan helt i onödan! Så jag resårade dem och Bus hade på sig dem hela kvällen igår! Tur att jag hade klippt dem lite extra långa, då, förrförra året ;)

Och storlekslapparna sys in i kläder som barnen ska ha på sig nu i veckan. Förskolan börjar ju igen och det är flera gånger som Trollan kommit hem med byxorna bakofram. Jag vet inte riktigt hur det går till, men antagligen så är det väl lite svårt att veta vilket som är rätt för personalen. Även om Trollan själv vet att "lappen ska vara bak" på byxorna. Jag sätter ofta humnumlappen bak, jue. Men nu då, med storlekslapparna på vanligt ställe i byxorna så hoppas jag att hon ska ha kläderna på rätt håll :)

Och ytterligare tankar om lappar...
Jag måste beställa nya humnumlappar, men jag vet inte hur jag vill ha det. Hittills har jag köpt från minanamnband.se och har då valt rosa med gul text, då jag tycker att det ser så snällt och glatt ut. Men jag tycker ibland att det syns lite dåligt. Nu är jag istället inne på en mörk silvergrå färg med rosa text. Mitt grubblande handlar om ifall jag ska ha en liten filur på lappen. Antingen en humla eller en stjärna. Ska jag, ska jag inte? Med den lilla humlan blir det så tydligt en barnklädeslapp. Men tänk om jag syr vuxet då? Ska jag beställa andra lappar till det?

(Allra helst vill jag ju beställa supersnygga jättepersonliga lappar från någonannanstans, men jag har inte kommit så långt i mina funderingar att jag har någon särskilt logga i huvudet, så det får vänta.)

Ledsen för bildlöst inlägg. Ska skärpa mig till nästa gång! ;)

2 kommentarer:

dajj sa...

Ja, det är ju faktiskt ytterligare en smart sak med storlekslappar! Man kan få utomstående (samt mannen kanske?) att ta på kläderna åt rätt håll! Smart! =)

Hur blev det med namnlapparna?

Majja sa...

Jag tycker att en humla på namnlapparna hade varit läckert.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...