söndag 9 januari 2011

Angående tid och underbaringar som ropar



Att som mamma få tid till det man vill är inte alltid så lätt. Ibland går tiden åt till sånt man inte vill. Ibland vill man bara kramas med barnen, men så går tiden istället åt till att laga mat till dem. Ibland vill man sy en tröja, men så går tiden istället åt till att fixa trådinställningar.

Det senaste exemplet är väldigt aktuellt. Jag har i fem (!) dagar nu försökt få till en härlig tröja till min Bus. Min första tanke var att rita ett eget mönster den här gången, men med tre barn som vill ha uppmärksamhet mitt i alla mina siffror och streck, blev det till slut att falla tillbaka på meedomformerna. Och sedan är overlocken inte kompis med mig. Inte sedan den fick komma ut ur skåpet efter julhelgen. (Innan dess var vi fantastiska vänner, längtade efter varandra och tillbringade varje ledig sekund tillsammans.) Nu är den arg. Den krånglar och vill ingenting. Trådinställningarna som fungerat sedan jag köpte den fungerar inte alls! Och inte de som instruktionsboken rekommenderar heller! Och alla försök till att få till det misslyckas! Jag överdriver inte om jag skriver att jag suttit timtals med att försöka få fram en inställning som fungerar att sy i vågigarändertyget.. Och när man normalt bara har ett par timmar per dygn att syssla med någonting eget, så är det lite frustrerande när man måste lägga tiden på att bara krångla med trådspänning (som inte alls är så spännande som namnet kanske kan påskina).

Men jag måste bli klar med tröjan, annars kan jag ju inte med gott samvete gå vidare med de andra underbaringarna som ropar på mig och som jag ännu inte lekt med..

En del av dem har legat och väntat ett tag men som många andra har jag ju också handlat lite under rean :) Tygerna är från Znok, JNY, Stoff&Stil och Jofotex. Mina personliga favoriter är féerna och drakarna (som jag inte ens vågar klippa i, tänk om de tar slut och jag syr fel och det inte blir så bra som jag tänkt.. )


Men tillbaka till den svårsydda tröjan: visst är kombon helt fantastisk? Jag blir liksom glad i magen när jag tittar på den :)

3 kommentarer:

dajj sa...

Ohh vad jag veeet vad du går igenom! Här blir det att välja mellan att hålla en god hygien, ett städat hem, komma iväg till gymmet eller sy...

Färgkomninationen är magisk och särskilt när det är så starka färger också Inget meseri här inte!

Du ska se att maskinen snart blir snäll igen. Hon ska bara få sura färdigt lite först. =D

od Andulky sa...

Snygg färgkombo!
Ang tid kan jag bara hålla med...

Majja sa...

Jättesnygga färger! Det där med tid är konstigt, man tycker att man har ju 24 timmar så man borde hinna men det gäller bara om man har minst 6 timmar i alla moduler som man kan dela upp dygnet i ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...