måndag 7 mars 2011

Jane Austen

Jag väntar och väntar på tyg att sy i. De skulle varit här för länge sedan och jag bokade i god tid in massa tid vid symaskinen i helgen som gick. Men inga tyger kom. Eller jo, ett tyg kom, men det var inte riktigt vad jag tänkt, så jag måste hitta annat. Well.

I brist på rätt tyger lekte jag lite istället med de jag redan hade hemma :)

Jag älskar de där klänningarna man ofta ser i Jane Austen-filmer. Ja, ni vet, långa, relativt enkla, "vardagsklänningar" som alla unga kvinnor klär sig i. De där som de springer över gräset i, fnittrandes.. De där som de promenerar i skogen med, går över kullar med, och fållen (och lite till) blir sådär gråbrunsmutsiga, men de liksom inte bryr sig om ifall de blir lite smutsiga.. *drömmer*
Såna klänningar sydde jag i helgen. Och idag. Fast eftersom den längden på klänning inte är så smidig att röra sig i för en 2½åring så gjorde jag en lite kortare variant :)
Det gröna tyget är från mammas gömmor. Ett gammalt påslakan med små vita blommor. Helt underbart fint är det :) Det vita tyget är från ikea. Jag sydde för ett par år sedan (jisses var det verkligen såå längesen??) en annan klänning/tunika i samma tyg som går att se här. Den gången valde jag bort resåren på ärmarna. Den här gången valde jag dit den.

För att få till rynket, skärningen där under bysten, trestegssicksackade jag fast ett resårband på insidan. Fiffigt och smidigt sätt att få rätt känsla :)

Såhär bred är kjolen när den ligger platt:

2 kommentarer:

Majja sa...

Vad kul när man kan återanvända gamla tyger. Gillar modellen på klänningarna.

♥ Lindus-Findus ♥ sa...

Åhh verkligen fina klänningar, gillade det mönstret och Jane Austens-filmer också för den delen! :-)Nu blev jag sysugen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...