torsdag 24 september 2009

Plock

Jag skrev ju tidigare att jag sytt lite under bloggtorkan. Men när jag tittar igenom bilderna nu ser jag att det kanske inte ser så spännande ut för en utomstående, hehe. Men för mig har det varit spännande. Jag har testat nya former och modeller, och framför allt vågade jag mig på att kombinera velour med annat tyg. Och det blev bra! Jag trodde det skulle bli lite knas, nämligen. Nedan är ett hemma-mys-set till Bus. Storlek ungefär som en smal 104/110. Han är ju långsmal, lille Bus. Eftersom det närmade sig höst när jag sydde så valde jag brunt. Hur skulle jag kunna veta att när allt var färdigt så säger Bus att han inte tycker om brunt längre. Han "hatar brunt". Men för att göra mamma lite glad i alla fall sa han att han kunde ha kläderna hemma. När han säger till. Hm. Ja, han provade till slut det hela och det satt snyggt *nöjd*. Men han har bara haft dem på sig en enda gång sedan dess. I typ en halvtimma. Mönstret på byxan är mitt eget, något förlängda. Tröjan är samma modell som äppletröjan, fast med längre mudd och något snävare i halsen. Och något längre ärm med, såklart.


Innan jag sydde Bus bruna hemma-mys-set, låg följande set redan i trollprinsessans garderob. Här har jag använt mig av Gynters mönster för byxan. Inga större redigeringar där inte. Tröjan däremot är ny. Modellen är från början från meedom form 1. Jag har förlängt en bra bit och satte bred mudd nedtill. Ville att hon skulle kunna ha tröjan till enbart strumpbyxor med, så den skulle sluta en liten bit under rumpan. Men den kasar bara upp hela tiden. Så jag är inte helt nöjd. Och ärmsluten hade från början resår, för lite puffkänsla. Men resåren blev för tajt så jag tog bort den. Sedan satte jag aldrig i någon ny. Det blev bra utan den med :o)



Och jag lekte även med lite byxmodeller. I våras sydde jag ett par byxor av ett fint grå-vitt biltyg. Jag sydde ett par oljeblå byxor från samma mönster nu, och de ser helt tossiga ut på! Alldeles för höga i midjan och avsmalnande nedtill. Konstigt att det inte ser ut så med bilbyxorna på! Så där lärde jag mig att mönster förvillar, verkligen. De gröna byxorna med brun mudd är en förstoring och lätt redigering av de byxor som är favoriten i garderoben just nu. Det är Zyzters stjärnbyxor. Men hon har nog inte någon bild ute på dem vad jag vet..

1 kommentar:

Beata sa...

Fina saker du syr!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...