söndag 13 mars 2011

Helgpyssel

Igår städade jag undan bland sygrejjerna. Tidigare har jag haft ett helt syrum, men sedan Solskenskillen tittade ut så har det istället blivit förvandlat till ett barnrum. Tyvärr verkar det inte som om alla tre barnen är jättesugna på att dela på ett rum så att jag och symaskinerna får ett eget, hehe. Så jag har fått skapa mig en syhörna i vardagsrummet istället. Mina "dagliga" tyger samsas i tre stora lådor i barnrummet. (Resten ligger i lådor i källaren.) Sedan har jag ett halvt billyhylleskåp fullt med lådor och tidskriftssamlare där jag har det där andra plocket man behöver (nålar, tråd, tråd, tråd, stuvbitar, spets, resår och knappar, ja, ni vet.. typ allt.) Men det räcker liksom inte till. Jag tar varje dag större plats i vardagsrummet.. (jag erkänner, jag städar inte undan efter mig som jag borde..)

Men, så, igår fick jag en snilleblixt! Jag belamrar ett skåp till! Hihi. Ja, så då fick jag rensa bort alla sällskapsspel (som ändå inte används så ofta att det är värt att ha dem så lättillgängliga), alla fotoalbum (som man inte tittar i så ofta, egentligen) och annat krafs.
Så nu, äntligen får jag plats att till och med ställa undan maskinerna ibland :)
En hylla för pågående projekt, en hylla för mina två maskiner och en hylla för det där som man drar fram tillsammans med maskinen (sax, kniv, knappnålar, måttband osv). Perfekt!

Lite småplock har jag förstås hunnit sy i helgen med, förstås ;)
Det finns ju väldigt mycket att lära sig och jag har hittills hållit mig till "säkra kort". Men nu börjar jag känna mig såpass säker på hur nya maskinen funkar så då kan jag testa lite andra saker som stått i kö. Som kantband i trikå till exempel :)
Här är en liten ärm, visst ser det ok ut? Jag kämpade länge med att få till det med tvillingnål, men det blev inte snyggt. Det "bullade" sig på nåt sätt. Jag läste runt lite och hittade att förstärkt raksöm är en elastisk söm! Där ser man! Sedan tittade jag i symaskinsmanualen och kunde läsa mig till samma sak där.. *skrattar* Men det är ju så mycket roligare att surfa runt bland sybloggarna! :D

3 kommentarer:

Madelene sa...

Ser jättesnyggt ut!

Unknown sa...

Javisst ser det superfint ut! =)
Härligt att få städat och bra att du snodde till dig ett skåp till... ;)

Åsa Tidqvist sa...

visst ser det ok ut! jättesnyggt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...